/
/
راهنمای صفر تا صد آبیاری گوجه فرنگی

راهنمای صفر تا صد آبیاری گوجه فرنگی

۸ بهمن ۱۴۰۲

مساله آبیـاری محصـولات از جمله آبیاری گوجه‌ فرنگی یکی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان محسوب می‌شود که نه تنها می‌توان با مدیریت صحیح آبیاری، تولید متوسط را افزایش داد بلکه از ضرر و زیان‌های احتمالی هم جلوگیری کرد. برای داشتن یک برنامه آبیاری مناسب گوجه فرنگی بایستی در خصوص روش‌های ممکن آبیاری از قبیل: روش آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره‌ای، آبیاری بارانی و نیز نیاز آبی و آبیاری، شرایط آب و هوایی منطقه، خاک، ریشه و… اطلاعات کافی داشت. بر اساس مطالعات صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا، نتایج نشان دهنده این مهم هستند که وجود برنامه آبیاری مناسب، باعث افزایش متوسط سالانه محصول گوجه‌فرنگی حداقل به مقدار ۶۰ تا ۸۱ درصد می‌شود. این در حالی است که کیفیت گوجه‌فرنگی پرورش داده شده نیز در این حالت بسیار بالاتر بوده و تلفات ناشی از خشکسالی را نیز تقریبا از بین می‌برد.

تاثیر ریشه گوجه فرنگی  آبیاری محصول

بوته گوجه‌فرنگی به‌نسبت دارای ریشه عمیق و تراکم ریشه‌ای قابل توجهی است، که تا عمق تقریبا ۱۲۰ سانتی‌متری نیز می‌تواند پیش‌روی کند. عمق ریشه‌زایی واقعی بسته به شرایط خاک و اقدامات خاک‌ورزی می‌تواند متفاوت باشد. با این وجود عمق ریشه‌زایی موثر عموما ۳۰ الی ۴۵ سانتیمتر و تقریبا نیمی از ریشه از ۱۵ سانتی‌متر فراتر نمی‌رود. توجه به ریشه و ریشه‌زایی موثر از این جهت مهم و حیاتی است که نباید اجازه داد تا گیاه تنش آبی را تجربه کند. تنش آبی در گوجه فرنگی منجر به ریختن گل و میوه‌های جوان شده و در نهایت خشک شدن گیاه را در پی دارد.

برای آبیاری گیاه گوجه‌فرنگی ممکن است چندین روش آبیاری وجود داشته باشد، که در نهایت انتخاب هر کدام از این روش‌ها به موارد زیر بستگی خواهد داشت:

  • در دسترس بودن تجهیزات مورد نیاز
  • اندازه و شکل زمین کشاورزی و باغ
  • مقدار و کیفیت آب موجود و در دسترس
  • نیروی انسانی مورد نیاز و در دسترس
  • هزینه انرژی
  • مقدار کل هزینه مورد نظر

زمان گل دادن بوته گوجه فرنگی

به طور کلی، بوته گوجه فرنگی حدود ۶۰ تا ۸۰ روز بعد از کاشت شروع به گل دادن می‌کند. اما این زمان ممکن است بستگی به عوامل محیطی مختلف داشته باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • دمای هوا: گوجه فرنگی به دمای ۲۳ تا ۳۲ درجه سانتیگراد برای جوانه زنی و ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد برای گل دادن نیاز دارد. در دمای بالاتر یا پایین‌تر از این محدوده، گل‌ها ممکن است ریزش کنند.
  • نور خورشید: گوجه فرنگی به ۸ ساعت یا بیشتر نور خورشید در طول روز نیاز دارد. در نور کم‌تر، رشد و گل دادن آن کند می‌شود.
  • آبیاری: گوجه فرنگی به آبیاری منظم و کافی نیاز دارد. خشکی یا تر شدن خاک ممکن است باعث ریزش گل‌ها شود. همچنین، تنش آبی در زمان جوانه زنی ممکن است باعث کوتاه شدن زمان گل دادن شود.
  • روش کشت: روش کشت نیز ممکن است بر زمان گل دادن بوته گوجه فرنگی تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال، نشاء‌های کشت شده در خزانه پس از انتقال به گلدان در بازه زمانی کوتاه‌تری نسبت به سایر روش‌ها شروع به گل دادن می‌کنند.

آبیاری تحت فشار گیاه گوجه فرنگی

این سیستم آبیاری بارانی شامل: دوار مرکزی (سنتر پیوت)، ویل‌مو (غلتان)، تفنگ‌های آبپاش (تراولینگ گان)، کلاسیک ثابت و… می‌باشند که هر کدام از این سیستم‌ها در صورت استفاده صحیح می‌توانند رضایت‌بخش باشند. از این رو برای انتخاب روش آبیاری گوجه‌فرنگی بایستی به مواردی از قبیل هزینه اجرا، هزینه سوخت، نیروی کار در دسترس و… توجه کرد. هر سیستم تحت فشار مورد استفاده برای محصول گوجه‌فرنگی باید حداقل توان تحویل ۲۵ میلیمتر آب را در هر ۴ روز یکبار داشته باشد تا علاوه بر تامین نیاز آبی گیاه، بتوان گیاه را از استرس آبی در هر شرایطی در امان نگاه داشت. علاوه بر این تحویل آب باید به آهستگی و به اندازه باشد تا از ریزش گیاه جلوگیری شود

اشتراک گذاری:
آخرین مطالب
لوله پلی اتیلن چیست؟
۸ بهمن ۱۴۰۲
آبیاری قطره ای چیست؟
۸ بهمن ۱۴۰۲
راهنمای صفر تا صد...
۸ بهمن ۱۴۰۲
انواع روش‌های آبیاری درخت...
۸ بهمن ۱۴۰۲
آرشیو مطالب
۸ بهمن ۱۴۰۲
انواع روش‌های آبیاری درخت...
۸ بهمن ۱۴۰۲
راهنمای صفر تا صد...
۸ بهمن ۱۴۰۲
آبیاری قطره ای چیست؟
۸ بهمن ۱۴۰۲
لوله پلی اتیلن چیست؟