/
/
لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن چیست؟

۸ بهمن ۱۴۰۲

پلی‌اتیلن (Polyethylene) به عنوان رایج‌ترین و پرکاربردترین پلاستیک، در واقع نوعی پلیمر است که مصارف متعددی در صنعت و کشاورزی دارد. بزرگترین بازار مصرف انواع پلی اتیلن‌، صنایع لاستیک و پلاستیک است. لازم به ذکر است که پلی اتیلن در گریدهای تجاری PE100, PE80, PE63 در بازار جهانی موجود هستند. به طور ویژه لوله پلی اتیلن نوعی لوله پلاستیکی انعطاف‌پذیر است که برای انتقال سیالات و گاز استفاده می‌شود و اغلب برای جایگزینی خطوط لوله قدیمی بتنی یا فولادی به کار می‌رود. این لوله‎‌ها که نوعی پلی اتیلن با چگالی بالا هستند، سطح نفوذ ناپذیری قوی‌ای دارند.

راهنمای خرید لوله پلی اتیلن

مشکل اصلی همه خریداران و مصرف کنندگان لوله پلی اتیلن این است که؛ نمی‌توانند از بین انواع برندها، ویژگی‌ها و کیفیت‌های مختلف لوله پلی اتیلن موجود در بازار، انتخاب درستی داشته باشند. برای داشتن بهترین انتخاب که متناسب با نیاز شما باشد و بتواند به صورت بهینه و کاربردی به شما خدمت کند، باید موارد زیر را در نظر بگیرید؛

  1. شرایط پروژه خود را (طبق فشار و استاندارد مورد نیاز) لحاظ کنید. به عبارت دیگر قبل از خرید لوله پلی اتیلن از خود بپرسید؛ با توجه به طرح آبیاری یا انتقال سیال که قرار است اجرا شود، به چه سایز، فشار کاری و کیفیتی نیاز دارم؟ همچنین باید از نوع مواد اولیه که در تولید لوله به کار رفته مطلع شوید. شرکت آرکا صنعت آب علاوه بر لوله پلی اتیلن استاندارد و آبرسانی، لوله تاشو پلی اتیلن نیز تولید و عرضه می‌کند. می‌توان جهت انتقال آب و سایر سیالات تا فشار کاری ۲ بار، از این لوله بهره برد.
  2. لوله های پلی اتیلن انواع مختلفی دارد. علاوه بر انتقال آب و سیالات (مصارف کشاورزی و باغداری)، برای انتقال فاضلاب، گاز، مواد شیمیایی، پسماند کارخانه ها و پوشش کابل های مخابراتی نیز استفاده می‌شود.
  3. برخی از مشتریان فکر می‌کنند خط آبی درج شده بر روی لوله به معنای استاندارد بودن یا پلی اتیلن بودن لوله است. این یک تصور غلط است. در واقع رنگ خطوطی که بر روی لوله هست، نوع کاربری آن را نشان می‎دهد. به عنوان مثال؛ خط زرد به معنای این است که لوله پلی اتیلن مخصوص انتقال گاز است. خط آبی یعنی لوله پلی اتیلن جهت انتقال آب و سایر سیالات کاربرد دارد. خط قرمز نیز به معنای این است که لوله جهت انتقال فاضلاب تولید شده است.
  4. زمانی که نوع لوله پلی اتیلن، سایز، فشار کاری و نوع آن را تعیین کردید، حالا نوبت انتخاب اتصالات متناسب با لوله است. این مرحله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر در این کار دقت کافی را به خرج ندهید، لوله با اتصالات همخوانی نداشته و عملاً بی استفاده می‌شود. این یعنی تمام وقت، انرژی و هزینه های شما به هدر رفته است. بنابراین اگر برای یک لوله فشار کاری ۱۰ بار تعریف شده است، شما باید اتصالاتی که با این فشار کاری متناسب هستند را خریداری کنید. همچنین به سایز لوله و سایز اتصالات نیز دقت کنید که با یکدیگر همخوانی داشته باشد.
  5. اگر بر اساس شرایط طرح خود، لوله پلی اتیلن استاندارد را انتخاب کردید باید اطلاعات آن را بررسی کنید و از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل نمایید. بر روی لوله پلی اتیلن استاندارد باید اطلاعاتی مثل؛ نام کارخانه سازنده، تاریخ تولید، نوع مواد، شیفت کاری و مهر استاندارد حک شده باشد.
  6. همیشه لوله پلی اتیلن استاندارد بهترین گزینه نیست. زیرا لوله پلی اتیلن استاندارد از کیفیت و قیمت بالایی برخوردار بوده و ممکن است با توجه به بودجه شما، انتخاب منطقی نباشد. از طرف دیگر نوعی از لوله پلی اتیلن غیر استاندارد وجود دارد که به نام لوله آبرسانی معروف است. این لوله از نظر کیفیت بسیار مطلوب بوده و قابلیت جوش و استفاده در طرح های آبیاری تحت فشار را دارد. به علاوه قیمت مناسبی داشته، قابلیت اتصال به پمپ اصلی را دارد و در زمین های با شیب زیاد و ارتفاع بالا کاربرد دارد.
  7. علاوه بر در نظر گرفتن موارد بالا، مشخصات ظاهری لوله نیز معیار خوبی برای تشخیص لوله پلی اتیلن استاندارد است اما معیار صد در صدی نیست. به عنوان مثال؛ سطح داخلی صاف، صیقلی و براق، سطح بیرونی صاف و مات، شناسنامه تولید و قابلیت جوش یکدست و با کیفیت از مواردی است که می‌توانید بررسی کنید.

    عوامل موثر بر قیمت لوله پلی اتیلن

    • کیفیت مواد اولیه به کار رفته در تولید آن (p80/p100)
    • متراژ و وزن لوله ( برخی به اشتباه تصور میکنند شاخه‌ای یا کلافی بودن لوله در قیمت آن موثر است،اما در واقع شاخه ای یا کلافی بودن در قیمت تمام شده محصول تاثیری ندارد. به عبارت دیگر لوله پلی اتیلن تا سایز ۱۲۵ میلیمتر (معادل ۵ اینچ) به صورت کلافی تولید می‌شود (چون قابلیت این را دارد که به صورت کلاف درآید) اما از سایز ۱۲۵ میلیمتر به بالا در شاخه های ۶ متری و ۱۲ متری تولید می‌شود.

    آیا گرید لوله بر کیفیت آن موثر است؟

    گرید لوله هیچ ارتباطی با کیفیت لوله پلی اتیلن ندارد. برخی به اشتباه تصور می‌کنند هر چقدر گرید لوله بالاتر باشد یعنی کیفیت بالاتری دارد. اما در واقع گرید به سابقه کارخانه تولید کننده و دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی آن بستگی دارد. به عنوان مثال؛

    • اگر یک کارخانه ۵ سال سابقه تولید داشته باشد، گرید C به آن تعلق می‎گیرد.
    • اگر یک کارخانه ۱۰ سال سابقه تولید داشته باشد، گرید B به آن تعلق می‌گیرد.
    • اگر یک کارخانه ۳۰ سال سابقه تولید داشته باشد، گرید Aبه آن تعلق می‌گیرد.
اشتراک گذاری:
آخرین مطالب
لوله پلی اتیلن چیست؟
۸ بهمن ۱۴۰۲
آبیاری قطره ای چیست؟
۸ بهمن ۱۴۰۲
راهنمای صفر تا صد...
۸ بهمن ۱۴۰۲
انواع روش‌های آبیاری درخت...
۸ بهمن ۱۴۰۲
آرشیو مطالب
۸ بهمن ۱۴۰۲
انواع روش‌های آبیاری درخت...
۸ بهمن ۱۴۰۲
راهنمای صفر تا صد...
۸ بهمن ۱۴۰۲
آبیاری قطره ای چیست؟
۸ بهمن ۱۴۰۲
لوله پلی اتیلن چیست؟